Постинг
08.07.2015 21:25 -
"ДИВОТО ЛИЦЕ"
Този израз се използва най-често като “дивото лице на капитализма” – при който неумолимите финансови закони позволяват на по-силните членове на обществото да забогатяват неимоверно, докато други – по-слаби, могат да изпаднат в неимоверна мизерия.
Последиците за обществото от иначе справедливия икономически принцип да имаш толкова, колкото си наследил и заработил, понякога са много тежки. С течение на времето се пораждат непреодолими различия в стандарта на живот, които довеждат до кървави войни и много човешки жертви.
Всъщност става дума за трудността в човешките организации принципите на икономическата справедливост да се съвместяват с принципите на хуманността и морала.
Много е писано за старозаветните и новозаветни послания и за техния социализиращ смисъл и аз няма да мога да кажа нещо ново. Дано успея обаче да кажа старото по-простичко и да го подредя по-нагледно.
Ако се върнем много назад в историята, ще си спомним, че още в Стария завет е казано да се помага на болни и бедни, вдовици и сираци, а преди двадесет века Христос формулира нагледно този морален постулат като “Ако имаш две ризи, дай едната на ближния”.
Преди Иисус Христос обаче Бог-Отец е постановил основополагащ ред на Земята, който предхожда даването на “втората риза”.
Този важен постулат гласи: “Всеки да си изкарва хляба с пот на челото”.
“Ако имаш две ризи, дай едната на ближния” - по този начин в живота се помиряват икономическата логика и човешкият морал. Поощрява се скромността и се потискат алчността и завистта. Така се сплотяват патриархалните семейства.
Това е пътят, по който се сплотява и поддържа в равновесие и всяка човешка общност – нарича се взаимна помощ, солидарност и как ли не още, в зависимост от различните условия и обстоятелства, при които се прилага.
Така през миналия век в нашата цивилизация постепенно беше коригирано и “дивото лице на капитализма”, проявило се в края на 19 и началото на 20 век. На държавата се възложиха социални задължения към слабите и болни членове на обществото.
Докъде да се простира солидарността и социалната грижа към слабите в една държава и за колко време – всяка от тях поотделно решава според възможностите си. Ако не ги прецени правилно, я очаква съдбата на страните от рухналата икономическа система на социализма.
Не бива да забравяме и че никоя помощ не трябва да се възприема като задължителна за даващия и не бива да е вечна. В противен случай ще създадем поколения от апатични мързеливци, готованковци и тунеядци.
И при функционирането на Европейския съюз е залегнал принципът на солидарността между държавите-членки.
Както при всяка друга, така и при европейската солидарност помощите се отпускат при презумпцията, че когато си стъпи на краката, временно слабият икономически също ще се включи като донор на солидарната система.
А за да си стъпи на краката, слабият трябва да полага усилия – или, както е казал Всевишният – да се поизпоти. :)
- Да, ама не! – казват днес гърците и не спират да искат все на тях да се помага. Не само преди, не само сега, но и в бъдеще. Не само най-много, но и много по-дълго, отколкото на всеки друг.
При това работят доста по-малко и живеят доста по–нашироко от други държави в ЕС - семейството-донор.
На отправените към тях упреци отговарят, че нацията им била единна и сплотена по въпроса. Намекват за исторически заслуги, достойнство и свободолюбие.
Я пак? Я пак?
Наричат свобода и достойнство живеенето на чужд гръб?
И не намират никакво достойнство в това сами да си изкарват хляба?
Не би ли трябвало ЕС да се безпокои, че докато са й помагали, гръцката нация се е обединила около една порочна, да не кажа престъпна кауза?
Това лице е не само диво. То е също самонадеяно и нагло.
Гнусното диво лице на левичарството, което се оказа по-диво дори от това на капитализма.
Ние, българите, познаваме злобните му гримаси много добре...
Няма коментари